اتصال کشنده به کفی خودروبر

نحوه اتصال کشنده به کفی

نحوه اتصال کشنده به کفی

برای اتصال کشنده به کفی جهت حمل خودرو به شهرهای مختلف ( حمل خودرو به تهرانحمل خودرو به شیراز و … ) باید از قرار داشتن دنده پنج در زیر چرخ‌های کفی اطمینان حاصل نماییم به طوری که دنده پنج از دو طرف زیر چرخ را پر کرده باشند. چرخ پنجم یا همان ریش تریلی مهم ترین بخش از اتصالات کشنده است.

با احتیاط کامل و با کمک آینه ها آرام آرام کشنده را به طرف تریلی هدایت می‌کنیم و مراقب باشیم که محور دیفرانسیل با عرض تریلی میزان باشد و با در نظر گرفتن این امر با حرکت دنده عقب به آهستگی کفی را با ابتدای سینی تریلی مماس می‌کنیم باید دقت داشته باشیم که صفحه ریش با صفحه تریلی فیکس باشد یعنی (نه بالاتر و نه پایین‌تر)،  پس برای اطمینان باید از کشنده پیاده بشویم واز نزدیک کنترل نماییم تا خطایی اتفاق نیفتد چون کمی عجله و بی‌دقتی باعث افتادن تریلی از جک یا برخورد کابین کشنده با تریلی می‌شود و اگرتریلی بار داشته باشد خطای بیشتری در انتظار است.

شما به عنوان یک راننده با احتیاط به خوبی واقف هستید که ضامن ریش باید درجای خود قرار داشته باشد و راننده باید از نزدیک از قفل شدن ریش اطمینان حاصل نماید. جداسازی تریلی کله کردن تریلی را در جای مناسبی متوقف می‌کنیم،  باید حواسمان باشد که تریلی را برای زمان طولانی خصوصا با بار  زیر سیم‌های برق فشارقوی پارک نکنیم ،  پس از انتخاب محل مناسب دنده پنج را در جلو و عقب چرخ کفی قرار می‌دهیم البته بهتر است حداقل یک محور را کاملا با دنده پنج پر کنیم. در تریلی‌های جدید خود تریلی،  ترمز دستی مجزا دارد درصورت داشتن ترمز دستی تریلی برای اطمینان از دنده پنج هم استفاده نمایید کمی تریلی را در محل شیب دار قرار بدهید یعنی عقب تریلی در شیب قرار بگیرد بهتر است چون وزن بار بر روی محور کفی افتاده و برجک‌ها فشار نمی‌آید.

از محکم بودن زمین اطمینان حاصل کنید و از یک تراوس یا دو تکه چوب صاف زیر جک تریلی استفاده نمایید.پس از پایین آوردن جک‌ها ضامن ریش را به آهستگی بکشید و کف گردهای ترمز و کابل برق و کابل ABS را جدا کنید و به آهستگی به سمت جلو حرکت کنید پس از جدا شدن ریش از میل تریلی به آرامی حرکت کنید و قبل از اینکه کامل از تریلی دور شوید از استقامت جک‌های تریلی اطمینان حاصل نمایید. درصورت داشتن تریلی به ترمز پارکینگ آن را حتما فعال کنید.

 

رایج‌ترین اشتباهات ایرانیان در انتخاب کشنده و تریلر

کشنده‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت حمل و نقل در دنیا هستند. این وسایل نقلیه به خاطر حمل مقدار بار بیشتر نسبت به کامیون‌ها،  صرفه اقتصادی را بالا تر می‌برند و از طرفی از شلوغی معابر و جاده ها می‌کاهند. صنعت حمل و نقل در دنیای امروز آنقدر پرسود و پر طرفدار است که برخی کشور‌ها مثل ترکیه،  بخش بزرگی از درآمد سالانه خود را از این راه به دست می‌آورند و دلیل تردد زیاد کامیون‌های ترکی و حرکت آنها به سمت کشور‌های شرقی ایران به همین خاطر است. با این حال متاسفانه در کشور ما به این مقوله مهم نگاه بسیار سطحی می‌شود و همه یک کشنده را فقط در نوع اتاق بلند و کفی آن را در نوع سه محوره می‌دانند و در نگاهی کلی‌تر در ایران قطعه سازان با مشکلات فراوانی روبرو هستند. و هزینه‌های سربار زیادی به خاطر انتخاب نامناسب کفی های خودرو بر ایجاد می‌شود.

کشنده‌های پر قدرت برای حمل خودرو

استفاده از کفی های کارگاهی برای کشنده های مدرن

شاید چندان قابل قبول نباشد که کفی یک کشنده به اندازه خود آن اهمیت دارد و این اشتباه بزرگی است که در کشورمان بسیار رخ می‌دهد.

حمل خودرو‌های سواری بین شهر‌ها ( حمل خودرو به تهران _ حمل خودرو به بوشهرحمل خودرو به بنادر و … )  یکی از سبک‌ترین کار‌ها برای کفی های خودرو بر پر قدرت امروزی است؛ چرا که با فرض بار داشتن 8 خودرو در دو طبقه تریلر،  نهایتا وزن بار به حدود 10 تا 12 تن می‌رسد که برابر با بار یک کامیون دو محور یا اصطلاحا تک می‌شود. اما در این بین بسیاری از صاحبان خودرو برای کاستن از فشار روی خودرو و کاهش استهلاک آن،  کفی های پر قدرت را برای این کار انتخاب می‌کنند و این در حالی است که می توان با این کشنده ها در مسیر های طولانی تر و با کرایه بسیار بیشتر تردد کرد و همچنین از کشنده‌های ضعیف تر و ارزان تر برای این نوع استفاده بهره گرفت. دیدن یک کشنده 480 اسبی ولوو FH و حمل خودرو روی آن امروزه چندان عجیب نیست و این در حالی است که کشنده‌های ارزان تر و ضعیف‌تر نیز این کار را با همان کیفیت می‌توانند انجام دهند.

همین اشتباه را برخی صاحبان کشنده‌های مدرن اروپایی که قیمت بالایی نیز دارند،  مرتکب می‌شوند و برای کشنده خود از یک کفی غیر استاندارد استفاده می‌کنند که دیدن قیچی شدن این نمونه خوروها در جاده‌ها،  اکثر مواقع به خاطر ناکارآمدی سیستم‌های ترمز تریلر به خاطر کیفیت پایین توپی‌ها و محور‌های آنها،  از این نمونه هست. تکنولوژی ساخت محور‌ها و توپی‌ها یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین تکنولوژی‌هاست که نام های بزرگی چون اشمیتز،  کالابرس،  مایان کوگل و… از معروف ترین سازنده‌های آنها هستند. و اینجاست که انتخاب مرغوبترین کفی های خودرو بر و شرکتهای معتبر با نیروهای مجرب مطرح میشود.

کمرشکن‌های غیراستاندارد

کمر شکن‌ها یکی از مهم‌ترین کفی ها ی خودروبر به حساب می‌آیند. این کفی ها برای حمل و نقل خودرو‌های راه سازی و عمرانی تا بار‌های حجیم و سنگین وزن کارایی دارند و تابع قوانین خاصی نیز هستند. برای مثال امکان تردد 8 ساعت در طول روز را دارند و سرعت آنها نباید از 60 کیلومتر بیشتر شود  . اما دیده شده که به جای استفاده از یک کشنده پر قدرت که حداقل در کلاس 400 اسبی‌ها باشد،  از یک کشنده با 370 اسب بخار قدرت که مشکلات خاص خودر را نیز به همراه دارد استفاده می‌شود.

این کار برای بار‌های سبک و حجیم مشکلی ایجاد نمی‌کند اما مشکل وقتی پیدا می‌شود که مجموع وزن ناخالص این محموله به همراه کشنده به مرز نهایی مجاز درج شده در کارت خودرو می‌رسد. کشنده باید فشار زیادی را تحمل کند و این در حالی است که نه کشنده و نه کاربری آن برای این حمل و نقل مناسب نیستند و از عمر آن به شدت کاسته می‌شود. حتی در بسیاری مواقع دیده می‌شود که این ترکیب با رسیدن به کمترین سینه کش‌ها،  فشار بالایی را برای طی کردن مسیر باید متحمل شود  و این در حالی است که یک کشنده پر قدرت FH تمام طول مسیر را با حداکثر سرعت مجاز خود به راحتی طی می‌کند.

علت قیچی شدن خودرو سنگین

اتاق‌های نامناسب

این مشکل را به شدت و به میزان زیادی می‌توان در جاده‌ های کشورمان دید. در کشور‌های پیشرفته و صاحب سبک در زمینه حمل و نقل،  اتاق های مختلفی برای کامیون‌ها و کشنده‌های متفاوت وجود دارد. هر چه اتاق‌ها بزرگ‌تر می‌شوند،  کاربری آن خودرو نیز دارای بعد وسیع تری می‌شود.

برای مثال،  شما می‌توانید حتی یک کشنده مایلر بدون اتاق خواب را در حال حمل یک محموله با بعد مسافت چند هزار کیلومتری ببینید که این اشکال بعد‌ها برای خود راننده و ماشین نیز دردسر خواهد شد. اما اتاق‌های بزرگ به خاطر امکاناتی که دارند،  راحتی و آسایش بسیار بیشتری برای راننده فراهم می‌آورند. ضمن اینکه نباید از شکل دیگر این ناهمگونی نیز گذشت که از کشنده‌هایی با اتاق‌های نامتعارف برای برخی کاربری ها استفاده می‌شود.

برای مثال،  یک کشنده سقف بلند در حال حمل یک کفی دیده می‌شود و یا یک تریلر یخچالی پشت یک کشنده سقف کوتاه بسته می‌شود که هیچ گونه بادگیری ندارد که همه این موارد به همراه نبود قطعات بادگیر خودرو‌ها،  باعث اختلال در شبکه‌های هوای اطراف اتاق می‌شود و در مصرف سوخت اثر قابل توجهی دارد. البته وجود این اشکال بیشتر از سوی شرکت‌های وارد کننده و تولید کننده است. این در حالیست که در کشور شرکتهای حمل خودرو درون شهری و برون شهری هم به صورت مرغوب‌ ترین شکل خود و با کارشناسان مجرب ارائه می‌گردد.

تریلرهای بیش محور

یکی از مشکلاتی که خوشبختانه بسیار کم دیده می‌شود،  استفاده از کفی هایی است که محور‌هایی بیش از نیاز کشنده دارند. برای مثال،  دیده می‌شود که یک کشنده سه محور،  تریلری سه محور دارد که وزن قابل تحمل این مجموعه به بیش از مقدار مجاز درج شده در کارت خودرو می‌رسد و در واقع کشنده در حال حمل یک محور اضافه در پشت خود است. این محور اضافه نه تنها باعث اضافه وزن کشنده می‌شود بلکه به خاطر تماس با سطح جاده نیز در افزایش مصرف سوخت اثر چشمگیری دارد.

تریلرهای نامناسب

در برخی موارد دیده می‌شود که کفی های مورد استفاده،  نامناسب با نوع بار در حال حمل است که البته بیشترین دلیل آن نیز نبود انواع مختلف کفی در بازار است.

برای مثال،  اگر به تریلر‌های حمل خودرو در کشور‌های پیشرفته نگاهی بیندازیم،  میبینیم که این تریلر‌ها به گونه ای طراحی می‌شوند که قادر به حمل تعداد بیشتری خودرو در یک بار جابه جایی هستند و این در حالی است که در کشور ما حتی از کشنده‌هایی با لاستیک 24 نیز در این نوع کاربری استفاده می‌شود!

و یا دیده می شود که از تریلر‌های کفی بلند برای حمل رول‌های ورق فولاد استفاده می‌شود و این در حالی است که تریلر این گونه بارها باید مناسب با نوع بار.از طرفی وقت آن رسیده تا در ساخت و طراحی کفی های خودرو بر در کشورمان نیز اقدامات جدی صورت بگیرد.

این در حالی است که خوشبختانه کشور ما دارای راننده‌های فهیم  ماهری است که حاضرند حتی در اوج افزایش قیمت‌ها باز هم از نمونه های استاندارد و گران‌تر در برابر رقبای غیر استاندارد،  استفاده کنند و این جای بسی خوشحالی است.

کشنده و تریلر نامناسب

در آخر شما میتوانید اگر قصد حمل خودروی خود در شیراز را دارید، با ما در تماس باشید.
تخصص تیم خودروبران شیراز ارائه خدمات حمل و جابجایی خودرو توسط خودروبر و کفی ایمن و مجهز می باشد.
24 ساعت شبانه روز آماده ایم تا تمام خودرو های ایرانی – خارجی – لاکچری – فرسوده – اسقاطی – سواری و … را با کمترین هزینه برای شما جابه‌جا و حمل کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09172030209 ( خودروبران شیراز) در تماس باشید

در تماس باشید

درباره ما

ما خدمات حمل خودرو سریع، حرفه ای و ارزان را در ایران ارائه می دهیم. ما به طور کامل بیمه شده ایم و از سال 1386 مشغول به کار هستیم. ما در 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته آماده پاسخگویی به تمام نیازهای اضطراری وسیله نقلیه شما هستیم.

خودروبران شیراز

Logo